Saturday, December 22, 2012

Warga Nepal di Semenyih

Saya dan kawan-kawan berjalan di hadapan sebuah rumah teres satu tingkat lot tepi di satu taman perumahan di Semenyih, Selangor. Saya agak tiga bilik. Tiada apa yangg anih pada rumah ini melainkan terdapat beberapa orang warga Nepal sedang menanam sayur dan memberi makan ayam.
Perkataan yang akhir di atas itu yang menarik…ayam. Warga-warga Nepal itu membela ayam dengan membina reban. Dipercayai untuk sara diri mereka demi menjimatkan perbelanjaan kerana harga ayam yang naik tinggi tidak tentu fasal.
Kawan saya menghampiri pagar dan berlaku soal jawab:
“Berapa orang tinggal sini?”
“25 orang!”
“25 orang? Boleh kah?”
“Boleh!”
“Awak tak tahu kah tak boleh bela ayam?”
“Mengapa tak boleh?”
“Undang-undang lah tak boleh. Ini taman, tak boleh!”
“Saya jaga bersih, tak ada hal”
“Nanti saya report, apa macam?”
“Tak pa!”
                    
Dalam hal ini, saya nampak warga asing ini berani, walaupun berada di negara orang. Orang kita pun tak berani nak bela ayam, takut jiran bising, takut kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

Mereka berani buat dulu, report dan saman soal kemudian. Yang penting mereka dapat untung dulu. Orang kita setengah-stengah sangat takut untuk membuat sesuatu, terlalu skima hingga kaku beku, tak buat  apa dan tak maju!




No comments:

Post a Comment